Friday 19 June 2020

Sõidujagamisest ja autokütuse säästust


Suvel sõidame me kõik päris palju autodega, toimuvad suvefestivalid, suvelavastused, suguvõsakokkutulekud, suuremad sünnipäevad ja pulmad. Seega võiksime kõik mõelda, kas oleks võimalik sõprade pulma minna koos mõne sõbraga, kellega elad samas asulas. Viljandisse festivalile võiks minna bussiga, Tallinnasse loomaaeda rongiga. Igale poole ei saa kindlasti mugavalt ühistranspordiga, seega võiks mõelda ka transformeerunud hääletamisele ehk tänapäevaselt sõidujagamisele.

Kindlasti sunnib ühistranspordi ja sõidujagamise kasutamine astuma meid mugavustsoonist välja, kuna kaasa ei saa võtta nii palju asju, kui tahad, ei saa lahkuda kodust siis, kui oled ise valmis ja pead sättima enda graafiku teistega klappima. Sellegipoolest võib sõidujagamine ja ühistranspordi kasutamine tuua ka palju positiivset. Tartust Tallinnasse sõit kestab keskmiselt 2,5 tundi, edasi tagasi 5 tundi. Selle aja jooksul saab mitu lehekülge raamatut lugeda, milleks muidu aega pole leidnud või aknast loodust jälgides mõne kauni luuletuse kirjutada. Sõpradega jaanitulele sõites jõuate välja mõelda lõbusaid mänge ning arutada muid suveplaane.

Sõidujagamisest tean isegi üht toredat ja armast lugu, kuidas üks poiss võttis Tallinnast peale võõra tüdruku ja viis ta Viljandisse, mõlema lapsepõlve kodulinna. Sõit toimus talvel ja kui tüdruk Viljandis autost välja astus kukkus ta suure kaarega selili jääle. Õnneks oli kukkumine õnneliku lõpuga ning tüdruk jäi terveks. See pakkus see poisile nii palju nalja, et ta kutsus tüdruku kohtama ja nüüd on nad juba pikalt õnnelik paar ja toreda väikse poisi vanemad.

Vähem tähtis ei ole keskkonnavaateline aspekt. Kasutades sõidujagamist, on võimalik vähendada kliimamuutusi, vähendada naftasõltuvust ja vähendada liiklusummikuid ja nendega kaasnevaid probleeme. Transport, on üks suurim süsihappegaasi emissiooniallikas, seega üks peamistest kliimamuutusi tekitavatest teguritest. Tänu sõidujagamisele jääb ehk ka mõni auto ostmata. Nii on võimalik säästa ressurssidelt, mis kuluks auto tootmisele ja mille eest ostetakse autot.

Linnade ja asumite vahelisi sõidujagamisplatvorme kahjuks hetkel Eestis ei ole ja koroonaviiruse pandeemia ei aita sellise lahenduse loomisele ka kaasa. Blogile lisatud videos nähtav Wisemile, kahjuks enam ei tööta.

Väga populaarsed on Facebooki sõidujagamisgrupid nagu näiteks Tartu-Tallinn-Tartu 39 000 liikmega, Tallinn-Tartu-Tallinn 13 000 liikmega, Rakvere-Tartu-Rakvere 4200 liikmega. Sõidu suvepealinna leiab grupist Pärnu-Tallinn-Pärnu, millel on 20 000 liiget. Nende gruppide põhjal võib väita, et Tartust Tallinna on tahtnud reisida sõidujagamise abil 39 000 reisita, mis on väga suur osa elanikest. Samuti leidub selliseid sõidujagamisgruppe ka lähiriikidesse reisimiseks.

Linnas liikumiseks on tundud sõidujagamisplavormid Bolt ja Uber. Vähem tuntud on GreenShift, mille õilis hüüdlause on „Meie eesmärk on muuta transport keskkonnasõbralikumaks ja jätkusuutlikumas pakkudes toimivat alternatiivi üksi autoga töölkäimisele."

Enne sõpru sõidutama või sõiduteenust pakkuma asumist võikside endalt küsida: Kuidas saan mina tehniliselt ja sõidustiiliga energiat säästa? Teada tundud kuldreegel on: sõida sujuvalt! Tehniliselt aitavad energiat säästa nipid ja tehnoloogiad nagu: Saad kütusekuluta edasi, kui pidurdad käiguga. (Tänapäevastel Hybrid autodel on pidurdusenergia kasulik genereerimine. See tähendab seda, et iga kord kui vajutate pidurile, salvestab masin pidurdusest tekkiva energia oma akusse.) Start-stop-süsteemiga varustatud autod suretavad punase fooritule taga mootori välja. Samuti kuulub uude energiasäästu tehnoloogiate põlvkonda kiirusehoidik. Paigaltvõtuabiline on praktiline ja säästlik isegi Tartus, Emajõe lammipervede tipptunniliikluses.

Kuidas säästa kütust?

  • Ökonoomse sõiduga saab kütusetarvet üsna lihtsalt 25% võrra vähendada;
  • Enamik kütust kulub auto kiirendamiseks;
  • Külma mootoriga lühisõidud on tunduvalt kõrgema kütusekuluga;
  • Õige rehvirõhuga väheneb veeremistakistus ja seega ka kütusekulu;
  • Rehvide ostul vaata lisaks rehvi turva- ja müramärgisele ka kütusekulu ehk keskkonnamärgist;
  • Ära hoia autos mõttetut kola! 10 kg lisakaalu suurendab kütusekulu 0,03l/100 km.  


No comments:

Post a Comment

Millega arvestada energiatõhusat kodu valides?

Tänane postitus on justkui välja karanud kinnisvarafirmade kodulehe blogist. Kuid ma püüan siin koondada erinevad arvamused erinevatest arti...