Suvel
sõidame me kõik päris palju autodega, toimuvad suvefestivalid, suvelavastused,
suguvõsakokkutulekud, suuremad sünnipäevad ja pulmad. Seega võiksime kõik
mõelda, kas oleks võimalik sõprade pulma minna koos mõne sõbraga, kellega elad
samas asulas. Viljandisse festivalile võiks minna bussiga, Tallinnasse
loomaaeda rongiga. Igale poole ei saa kindlasti mugavalt ühistranspordiga,
seega võiks mõelda ka transformeerunud hääletamisele ehk tänapäevaselt sõidujagamisele.
Kindlasti
sunnib ühistranspordi ja sõidujagamise kasutamine astuma meid mugavustsoonist välja, kuna kaasa ei saa võtta nii palju asju, kui tahad, ei saa
lahkuda kodust siis, kui oled ise valmis ja pead sättima enda graafiku teistega
klappima. Sellegipoolest võib sõidujagamine ja ühistranspordi kasutamine tuua ka palju
positiivset. Tartust Tallinnasse sõit kestab keskmiselt 2,5 tundi, edasi tagasi
5 tundi. Selle aja jooksul saab mitu lehekülge raamatut lugeda, milleks muidu
aega pole leidnud või aknast loodust jälgides mõne kauni luuletuse kirjutada.
Sõpradega jaanitulele sõites jõuate välja mõelda lõbusaid mänge ning arutada
muid suveplaane.
Sõidujagamisest
tean isegi üht toredat ja armast lugu, kuidas üks poiss võttis Tallinnast peale
võõra tüdruku ja viis ta Viljandisse, mõlema lapsepõlve kodulinna. Sõit toimus
talvel ja kui tüdruk Viljandis autost välja astus kukkus ta suure kaarega selili
jääle. Õnneks oli kukkumine õnneliku lõpuga ning tüdruk jäi terveks. See pakkus
see poisile nii palju nalja, et ta kutsus tüdruku kohtama ja nüüd on nad juba
pikalt õnnelik paar ja toreda väikse poisi vanemad.
Vähem
tähtis ei ole keskkonnavaateline aspekt. Kasutades sõidujagamist, on võimalik vähendada
kliimamuutusi, vähendada naftasõltuvust ja vähendada liiklusummikuid ja nendega
kaasnevaid probleeme. Transport, on üks suurim süsihappegaasi emissiooniallikas,
seega üks peamistest kliimamuutusi tekitavatest teguritest. Tänu
sõidujagamisele jääb ehk ka mõni auto ostmata. Nii on võimalik säästa ressurssidelt,
mis kuluks auto tootmisele ja mille eest ostetakse autot.
Linnade
ja asumite vahelisi sõidujagamisplatvorme kahjuks hetkel Eestis ei ole ja koroonaviiruse
pandeemia ei aita sellise lahenduse loomisele ka kaasa. Blogile lisatud videos
nähtav Wisemile, kahjuks enam ei tööta.
Väga
populaarsed on Facebooki sõidujagamisgrupid nagu näiteks Tartu-Tallinn-Tartu
39 000 liikmega, Tallinn-Tartu-Tallinn 13 000 liikmega, Rakvere-Tartu-Rakvere
4200 liikmega. Sõidu suvepealinna leiab grupist Pärnu-Tallinn-Pärnu, millel on
20 000 liiget. Nende gruppide põhjal võib väita, et Tartust Tallinna on tahtnud
reisida sõidujagamise abil 39 000 reisita, mis on väga suur osa elanikest.
Samuti leidub selliseid sõidujagamisgruppe ka lähiriikidesse reisimiseks.
Linnas
liikumiseks on tundud sõidujagamisplavormid Bolt ja Uber. Vähem tuntud on GreenShift,
mille õilis hüüdlause on „Meie eesmärk on muuta transport
keskkonnasõbralikumaks ja jätkusuutlikumas pakkudes toimivat alternatiivi üksi
autoga töölkäimisele."
Enne sõpru
sõidutama või sõiduteenust pakkuma asumist võikside endalt küsida: Kuidas
saan mina tehniliselt ja sõidustiiliga energiat säästa? Teada tundud
kuldreegel on: sõida sujuvalt! Tehniliselt aitavad energiat säästa nipid
ja tehnoloogiad nagu: Saad kütusekuluta edasi, kui pidurdad käiguga. (Tänapäevastel
Hybrid autodel on pidurdusenergia kasulik genereerimine. See tähendab seda, et
iga kord kui vajutate pidurile, salvestab masin pidurdusest tekkiva energia oma
akusse.) Start-stop-süsteemiga varustatud autod suretavad punase fooritule taga
mootori välja. Samuti kuulub uude energiasäästu tehnoloogiate põlvkonda
kiirusehoidik. Paigaltvõtuabiline on praktiline ja säästlik isegi Tartus,
Emajõe lammipervede tipptunniliikluses.
Kuidas
säästa kütust?
- Ökonoomse sõiduga saab kütusetarvet üsna lihtsalt 25% võrra vähendada;
- Enamik kütust kulub auto kiirendamiseks;
- Külma mootoriga lühisõidud on tunduvalt kõrgema kütusekuluga;
- Õige rehvirõhuga väheneb veeremistakistus ja seega ka kütusekulu;
- Rehvide ostul vaata lisaks rehvi turva- ja müramärgisele ka kütusekulu ehk keskkonnamärgist;
- Ära hoia autos mõttetut kola! 10 kg lisakaalu suurendab kütusekulu 0,03l/100 km.
No comments:
Post a Comment